Armoede-interventies door Mirre Stallen

Inhoud

Wat doet opgroeien in armoede met een kinderbrein? In deze bijeenkomst wordt onder andere ingegaan op deze vraag. Recent wetenschappelijk onderzoek laat zien hoe armoede invloed heeft op het gedrag van een kind en de onderliggende neurale mechanismen. Ook wordt besproken hoe armoede het cognitief functioneren van volwassenen beïnvloedt. Deze kennis leert ons beter te begrijpen waarom intergenerationele armoede een hardnekkig verschijnsel is en laat zien hoe wetenschap aanknopingspunten kan leveren voor de ontwikkeling van interventies.

 

Docent

Mirre Stallen is senior onderzoeker bij het lectoraat Armoede-interventies aan de Hogeschool van Amsterdam en universitair docent bij Universiteit Leiden. Zij doet onderzoek naar de psychologische processen die ten grondslag liggen aan gedrag. Centraal in haar werk staat het verbinden van wetenschap en praktijk. In haar onderzoek combineert zij methoden uit verschillende disciplines, waaronder de neurowetenschappen, psychologie en economie.

Mirre is afgestudeerd in de Cognitieve Wetenschappen aan de UvA (cum Laude) en gepromoveerd aan de Erasmus Universiteit Rotterdam (2013). Voordat zij bij het lectoraat Armoede Interventies begon, werkte zij als postdoctoraal onderzoeker bij Stanford University in de Verenigde Staten (2015-2017) en bij het Donders Institute for Brain, Cognition and Behavior aan de Radboud Universiteit Nijmegen (2013-2015).

 

Tijd

15.00 – 16.30 uur

 

Locatie 

OBS IJplein, Gedempte Insteekhaven 85

 

 


30-09-2020 en 28-10-2020
Workshop Meer- en Hoogbegaafdheid
30-09-2020
Workshop Mindfulness in groep 1-3
01-10-2020, 26-01-2021 en 10-06-2021
Stagecoördinatorenbijeenkomsten
agenda