ONA leertraject ‘Effectief Leesonderwijs’ (4 middagen)

Expert worden in leesonderwijs

De resultaten op het gebied van begrijpend lezen en de leesmotivatie van Nederlandse leerlingen zijn ondermaats. Dat kan toch anders?!

Tijdens deze training leer je hoe je jouw leesonderwijs op een evidence-informed manier kunt verbeteren, wat de bewezen effectieve elementen van het leesonderwijs zijn en hoe je van je leerlingen gemotiveerde lezers kunt maken.

Maar we gaan vooral ook praktisch aan de slag.
Wat zijn rijke teksten? Hoe stel ik kennisinhoudelijke doelen op? Hoe bouw ik een goede leesles op? Welke vragen kan ik daarbij stellen en welke opdrachten kan ik geven om de kinderen tot een dieper tekstbegrip te laten komen? Hoe stimuleer je het creatief denken en handelen van kinderen in een leesles?
Door kritisch naar verschillende teksten te kijken, voorbeelden van goede lessen te zien en te analyseren en gezamenlijk lessen te bouwen, leer jij je leesonderwijs verbeteren.

De training bestaat uit vier bijeenkomsten:

Je krijgt de theorie aangeboden die de basis legt voor effectief leesonderwijs en ervaart hoe het is om een les close reading te volgen.
We gaan verder in op de theorie en bereiden samen stapsgewijs een les voor.
We kijken kritisch kijken naar teksten. Wat heeft een goede tekst nodig? En welke tekst past bij welke groep? Daarnaast maak je een geschikte les die je gaat geven in je eigen klas.

We bespreken jouw ervaringen van je gegeven les en gaan aan de hand van beeldmateriaal good practice lessen analyseren. Tot slot bespreken we kort hoe je het effectief leesonderwijs in je eigen school zou kunnen implementeren. Wat is daarvoor nodig? Voor welke valkuilen moet je oppassen?

Na de training is er gelegenheid om bij ons op school te komen kijken naar een good practice les. We komen natuurlijk ook graag bij jou op school langs om een les te observeren en uitgebreid na te bespreken!


Leerdoelen:

Je kent de theorie achter effectief leesonderwijs.
Je bent in staat om geschikte leesteksten voor jou groep te selecteren.
Je beschikt over de tools om een goede leesles op te bouwen.

 

Doelgroep

Leraren en RT-ers die ambiëren om expertleraar leesonderwijs te worden binnen hun eigen school (max. 10 deelnemers)

 

Trainers

Aldo Rooijendijk & Bo Gemmel

 

Locatie

Basisschool Pro Rege, locatie Noorderhof

 

Tijdstip

13.00 – 16.00 uur

 

Data

24 januari, 7 februari, 28 februari en 13 maart 2024

 

Aanmelden

Aanmelden kan via deze link.