Trainers
Onderwijsconsulent (op dinsdag) – Jolanda Ferwerda
Onderwijsconsulent (op woensdag) – Karin Kloostra
Onderwijsconsulent (op donderdag) – Sandra Smith
Doelen van de training
Wat is intervisie?
Intervisie is een vorm van wederzijdse begeleiding waarbij gelijkwaardige collega’s elkaar helpen hun taak beter uit te oefenen. Een vorm van deskundigheidsbevordering waarbij systematisch, volgens een van tevoren gekozen methode gewerkt wordt. Elke intervisie bijeenkomst valt of staat bij de actieve inbreng van de deelnemers. Er wordt van hen verwacht eigen praktijkervaringen ‘mee te nemen’ naar de intervisie bijeenkomst.
Wat is intervisie niet?
Het verschil tussen een intervisiebijeenkomst en een gesprek in de lerarenkamer, op het schoolplein?
Dergelijke gesprekken hebben meestal:
-Geen afgebakende tijd: als je er al echt op ingaat, gaat opeens de bel.
-Geen afgebakende ruimte en daarmee ook geen privacy.
-Geen structuur, geen leiding, geen planning: iedereen doet ermee wat en hoe hij het zelf wil.
-Geen onduidelijk doel: wat wil degene die zijn probleem bespreekt ermee? Alleen even zijn hart luchten, wil hij even klagen, wil hij medeleven, wil hij een oplossing, wil hij aandacht enz.
-Onduidelijke verwachtingen ten aanzien van de luisteraars.
Data
Groep 1 : Dinsdag
Dinsdag 13 september
Dinsdag 11 oktober
Dinsdag 15 november
Dinsdag 13 december
Groep 2 : Woensdag
Woensdag 14 september
Woensdag 12 oktober
Woensdag 16 november
Woensdag 14 december
Groep 3 : Donderdag
Donderdag 15 september
Donderdag 13 oktober
Donderdag 17 november
Donderdag 15 december
Tijdstip
15.00 – 16.30 uur
Doelgroep / beginsituatie
Startende leerkrachten (t/m 3 jaar werkervaring) en zij-instromers in beroep binnen Innoord
Werkwijze
Het omgaan met werkinbreng gebeurt op basis van vertrouwelijkheid en veiligheid.
De intervisieleider stuurt de intervisie op twee niveaus:
Er worden verschillende methodieken gehanteerd.
Afronding
Een bewijs van deelname wordt aan het eind van het schooljaar uitgereikt.