Vele talen benutten in de reken- wiskundeles

Talen als een natuurlijk middel om wiskunde te begrijpen

 

Inhoud

Leerlingen met verschillende taalachtergronden kunnen in het nadeel zijn in de rekenles.  Het verwelkomen van diverse leerlingen betekent dus ook het aanpakken van dergelijke barrières en nadelen. Dit kan gedaan worden door de vele talen van leerlingen te zien als een natuurlijk middel om wiskunde te begrijpen. In het bijzonder kunnen de vele talen van leerlingen gebruikt worden om na te denken over wiskundige betekenissen en om leerlingen te betrekken bij het uitleggen en bespreken van hun ideeën.

Welke praktische strategieën en principes kunnen daarbij helpen? Welke uitdagingen kom je hierbij tegen?

 

In de workshop zal duidelijk worden dat het benutten van de vele talen van leerlingen een uitbreiding is van wat je misschien al in de klas deed, namelijk leerlingen oriënteren op elkaars ideeën voor betekenisgeving

 

Doelgroep

Leerkrachten, rekencoördinatoren, Ib’ers

 

Trainer

Alexander Schüler-Meyer

Contactpersoon Nisa Figueiredo (EC)

 

Locatie

Expertisecentrum Innoord

 

Tijdstip

15.30 – 17.00 uur

 

Data

woensdag 29 januari 2025

 

Min aantal deelnemers: 8

Max aantal deelnemers : 20

Inschrijven kan tot 16 januari 2025

Inschrijven kan via deze link